אישור קנאביס רפואי

איך מוציאים אישור קנאביס רפואי ומה כדאי לדעת?

השימוש בקנאביס למטרות רפואיות התחיל לפני אלפי שנים. נמצאו לא מעט עדויות על השימוש בצמח הקנאביס בעבר הרחוק במצרים, בהודו ובסין. מאז ועד היום, התרחשה הוצאת קנאביס רפואי מחוץ לחוק למטרות שאינן רפואיות במדינת ישראל. בהתאם לכך, כדי להשתמש בו לצרכים רפואיים נדרש אישור קנאביס רפואי. לאור זאת, תהליך קבלת רישיון ואישור קנאביס רפואי הוא מעט שונה מהדרך שבה אנחנו מקבלים תרופות אחרות. איך מוציאים אישור קנאביס רפואי, מה כרוך בהליך קבלת רישיון קנאביס רפואי ומה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך? ד"ר אורנה לנדאו דה שליט מספקת את כל התשובות המקצועיות.

מהו בעצם קנאביס רפואי?

הקנאביס הינו צמח. השימוש בקנאביס למטרות רפואיות, יעילותו ובטיחותו לא הוכחו נכון להיום באופן חד משמעי במחקרים. עם זאת, עדויות רבות מראות שהקנאביס הרפואי עוזר למטופלים רבים בעלי בעיות רפואיות שונות. הקנאביס מעניק הקלה בתסמינים שונים, ביניהם מעניק אפקט מרגיע, שיכוך והפחתת כאב, שיפור איכות השינה, גירוי תחושת הרעב, הקלה בבחילות והקאה וככל שיפור באיכות החיים של המטופלים. כמובן שלקנאביס הרפואי, כמו לכל תרופה אחרת, ישנן תופעות לוואי שדורשות מעקב וליווי של רופא מטפל. ניתן להשתמש בקנאביס הרפואי בכמה תצורות: שמן, עישון ואידוי.

מי רשאי לקבל רישיון לשימוש לפי משרד הבריאות?

משרד הבריאות מגדיר את הקנאביס הרפואי כחומר ש"אינו רשום כתרופה, ויעילותו ובטיחותו בשימוש למטרות רפואיות טרם הוכחו. יחד עם זאת, קיימות עדויות לכך שקנאביס עשוי לסייע לחולים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים ולהקל על סבלם". בהתאם לכך, משרד הבריאות מגדיר רשימת התוויות לשימוש לפי מחלות ומצבים רפואיים והתוויות נגד לשימוש. במילים אחרות: מה מותר, ומה אסור. ההתוויות הרפואיות המוגדרות לפי משרד הבריאות, נכון להיום הינן: חולים אונקולוגיים, החולים במחלת קרוהן, קוליטיס, כאב כרוני, מחלות זיהומיות הגורמות לכשל חיסוני, מחלות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה, פרקינסון או אפילפסיה, וכן חולים המוגדרים פסיכיאטרים ואובחנו כסובלים מפוסט טראומה (PTSD). בחודשים האחרונים, עדכן משרד הבריאות את רשימת ההתוויות והוסיף מטופלים על הספקטרום האוטיסטי, בהתאם לתנאים וסייגים מסוימים וגם לאנדומטריזס.

תהליך קבלת רישיון לקנאביס רפואי: איך זה עובד?

כדאי לדעת שישנם סוגי רישיונות שונים לקנאביס רפואי. בליווי הרופא המטפל, יותאמו למטפל היקף הצריכה, המינונים, אחוז החומרים הפעילים, אופן צריכת הקנאביס והסוג.

בטרם קבלת הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי, משרד הבריאות מבקש למצות את הטיפול התרופתי הקונבנציונלי עם המטופל ולבדוק מה מידת האפקטיביות שלו, טרם מתן אישור רשמי לשימוש.

לאחר תהליך מסודר בליווי הרופא המטפל ולאחר קבלת הרישיון באופן סופי, כל שנותר לעשות הוא לרכוש את הקנאביס הרפואי בהתאם להוראת הרופא המטפל, ולהתחיל את הטיפול.

סוג האישור: האם יש רישיונות שונים לקנאביס רפואי?

נתחיל בכך שהתשובה היא כן – ישנם סוגים שונים של רישיונות לשימוש בקנאביס רפואי. כל סוג אישור או רישיון יותאמו כמובן באופן אישי למטופל, לצרכים שלו ולבעיות הרפואיות איתן הוא מתמודד. ברוב המקרים, תהליך קבלת הרישיון יהיה הדרגתי, וכן יבוצעו שינויים והתאמות לפי ההשפעה על כל מטופל. כלומר, רוב המטופלים יתחילו במינון יחסית נמוך ויעלו בהדרגה (במידת הצורך כמובן), או לחלופין יוחלפו זני הקנאביס, הרכב החומרים הפעילים וכן הלאה – בליווי, פיקוח ובדיקה של הרופא המטפל כמובן.

ככלל, הפרמטרים המרכזיים שמשפיעים על סוג הרישיון הינם:

  1. היקף הצריכה: כמות הצריכה החודשית
  2. מינון: מינוני החומרים הפעילים (THC, CBD או שילוב של השניים)
  3. אופן הצריכה: באמצעות עישון הקנאביס, שימוש בשמן או באידוי
  4. משך הרישיון: כאשר המקסימום האפשרי הוא שנה

 

אופן הטיפול בקנאביס רפואי: עישון, אידוי או שמן

נחזור מעט אחורה: כבר במאה ה-19 החלו חברות תרופות לייצר משחות וקרמים שונים על בסיס הקנאביס הרפואי. אם נלך מעט יותר אחורה בהיסטוריה, נגיע 5,000 שנים אחורה אל הודו, סין ומצרים העתיקה – כשכל אלו עשו שימוש כבר אז בקנאביס הרפואי לטיפול בבעיות רפואיות כאלו ואחרות.

מאז העולם מעט השתנה, והקנאביס הרפואי הוכרז על ידי הרשויות האמריקאיות וכידוע לנו גם הישראליות, כחומר שאינו חוקי. כיום, הקנאביס הרפואי אינו מוגדר כתרופה אך ישנה האפשרות לצרוך קנאביס רפואי לאחר קבלת רישיון לכך. כאמור, יש כמה דרכים להשתמש בקנאביס הרפואי: עישון, אידוי או שמן.

עישון הקנאביס

דרך השימוש הנפוצה ביותר היא ככל הנראה העישון. כמו לכל אחת מדרכי השימוש, קיימים יתרונות וחסרונות שונים. אחד החסרונות הבולטים של השימוש באמצעות עישון זו כמובן החשיפה לעשן והפגיעה בריאות. עם זאת, לעישון ישנו יתרון בכך שהמטופל יכול לנטר באופן עצמאי אחר הכמות שהוא עושה בה שימוש באותו הרגע.

אידוי הקנאביס

דרך שימוש נוספת הינה באמצעות מכשיר אידוי, המחמם את הקנאביס ומאפשר למטופל לשאוף אותו ללא עשן. היתרון – האידוי מאפשר לשאוף את הקנאביס ללא עשן. החיסרון – כמות הרכיבים הפעילים שנקלטים בגוף נמוכה יחסית, משום שהחומר "מתבזבז" במהלך האידוי.

שמן הקנאביס

דרך השימוש האחרונה הינה שימוש בשמן הקנאביס, המאפשר לעשות שימוש בכמה טיפות במהלך היום, ללא השתהות או השקעת זמן במהלך היום לצורך השימוש בקנאביס הרפואי. היתרון בשימוש בשמן הקנאביס הוא ראשית השפעת החומר ללא נזקי עישון, וללא מעבר במערכת העיכול. אחד החסרונות שלו הוא משך הזמן שעובר מרגע הנטילה ועד שיא ההשפעה, העומד על כ-45-60 דקות בממוצע.

 

הטיפול בקנאביס רפואי: חשוב לדעת

אנשים המטופלים באמצעות קנאביס רפואי, הינם לרוב אנשים הזקוקים לשימוש בתרופה לצרכים הבסיסיים ביותר: כדי לחוש תחושת רעב, לישון יותר טוב, להצליח לתפקד במהלך היום ולהתנהל בשגרה היום-יומית ולהיפתר מתחושת הכאב המטרידה.

כדאי לדעת שמעבר לקריטריונים לקבלת רישיון לקנאביס רפואי ולרשימת הבעיות הרפואיות המוגדרות, משרד הבריאות הישראלי מבקש מהמטופלים למצות את הטיפול התרופתי לפני מתן אישור רשמי ורישיון לשימוש בקנאביס רפואי. 

דילוג לתוכן