הטיפולים בקנאביס רפואי: אילו דרכי טיפול קיימות ומהו ההבדל?

הקנאביס הרפואי המוכר גם בשם "מריחואנה רפואית", אינו רשום כתרופה ואינו חוקי לשימוש שלא לצרכים רפואיים. עם זאת, חולים ומטופלים רבים הזקוקים לכך מקבלים רישיון לקנאביס רפואי במטרה לטפל בבעיות רפואיות כאלו ואחרות. לקנאביס הרפואי מגוון שימושים, דרכי טיפול שונות ובהתאם לכך הבדלים בין הטיפולים בקנאביס רפואי בין מטופל למטופל. אילו דרכי טיפול קיימות בישראל, מה ההבדלים ביניהם ואילו יתרונות אפשר להפיק מכל טיפול? ד"ר אורנה לנדאו דה שליט מסבירה כל מה שמשתמש בקנאביס רפואי צריך לדעת על הטיפול.

דרכי הטיפול בקנאביס רפואי

ככלל, הקנאביס הרפואי ניתן למטופלים מסיבות שונות, אך לאור סימפטומים דומים: בחילות, כאב כרוני, חוסר תיאבון, תופעות לוואי המופיעות בחולים אונקולוגיים (לאחר קבלת טיפול כימותרפי או הקרנות, מטופלים הסובלים מהפרעה תפקודית וכן מטופלים סופניים. כיום במדינת ישראל, ישנן שתי אפשרויות לקבלת טיפול בקנאביס רפואי: שמן או תפרחת קנאביס. שמן הקנאביס הוא למעשה פרחי קנאביס שעברו מיצוי על בסיס שמן, וכך הופק השמן שמסופק למטופלים. תפרחת הקנאביס אלו פרחי קנאביס בצורתם השלמה או הגרוסה. בכל אחת מדרכי השימוש הללו אפשר להשתמש במגוון צורות: עישון, אידוי ועיכול.

שמן הקנאביס

היתרון בשימוש בשמן הקנאביס הוא בראש ובראשונה השפעת החומר ללא נזקי העישון הכרוכים בכך, בשונה משימוש בתפרחת קנאביס. שמן הקנאביס ניתן למטופלים מתחת ללשון, כך שאינו פחות במערכת העיכול. במילים אחרות, השמן מגיע באופן ישיר למחזור הדם. לשימוש בקנאביס בצורתו כשמן שעבר מיצוי ישנה השפעה ממושכת שנמשכת מספר שעות, כאשר שיא ההשפעה אינו מגיע מיד ולוקח בין 45-60 דקות בממוצע עד ההגעה לשיא השפעת החומר.

תפרחת הקנאביס

השימוש בתפרחת קנאביס הינו לרוב באמצעות סיגריה מגולגלת או מכשיר אידוי. השימוש בתפרחת הקנאביס בכל אחת מצורות השימוש, מאפשר השפעה מהירה ומיידית של החומר. השימוש בתפרחת הקנאביס יעיל מאוד במקרים של כאב אקוטי, ולרוב במטופלים כרוניים שחווים כאבים חזקים המופיעים בפתאומיות או התקפים. כמו בשמן הקנאביס, גם כאן החומר אינו עובר פירוק דרך מערכת העיכול ולכן השפעתו יעילה במיוחד.

רישיון קנאביס רפואי

כאמור, לקנאביס הרפואי אפקט של הפחתת כאב והשפעה מרגיעה ולכן הוא משמש לצורך הקלה בסימפטומים של מחלות ובעיות רפואיות שונות. כדאי לדעת שמשרד הבריאות מבקש כיום למצות את הטיפול התרופתי הקונבנציונלי בטרם מתן אישור ורישיון לקנאביס רפואי. באשר לקבלת רישיון קנאביס רפואי, כדאי לדעת שיש סוגים שונים של רישיונות. בליווי הרופא המטפל ובתהליך מסודר והדרגתי, ייקבע עבור המטופל סוג החומר, המינון, זן הקנאביס ואופן השימוש.

דילוג לתוכן