צעד אחד צעד: מי יכול להוציא רישיון לקנאביס רפואי?

מצמח הקנאביס ניתן להפיק ממקוון תרכובות, בעלות תכונות רפואיות המסייעות למטופלים להתמודד עם בעיות בריאות שונות. במשך אלפי שנים חולים משתמשים בו לצורך הקלה במצבים רפואיים כאלו ואחרים, אך עם זאת אינו מוגדר כתרופה אלא כסם, מה שמצריך קבלת רישיון לשימוש בו. כל הפרטים במאמר הבא: מי יכול להוציא רישיון לקנאביס רפואי? מה צריך לדעת כדי לקבל את האישור? ומהן הבעיות הרפואיות המזכות בקבלת אישור לקנאביס רפואי?

מהו קנאביס רפואי ולמי הוא עשוי להועיל?

הקנאביס הרפואי ידוע כבעל סגולות רפואיות, ומהווה פתרון יעיל למגוון רחב של בעיות רפואיות. במדינת ישראל, הקנאביס לא מוגדר כתרופה ואינו נמצא בסל התרופות של משרד הבריאותי הישראלי. במילים אחרות, כדי להשתמש בו צריך לקבל לכך רישיון ייחודי לשימוש בקנאביס רפואי.

הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי ניתן למי שסובל ממחלות או בעיות רפואיות המופיעות ברשימת ההתוויות שפרסם משרד הבריאות, ובמקרים מסוימים ניתן אישור לשימוש במקרים חריגים (בעיות, מחלות או מצבים שלא מופיעים ברשימה).

ככלל, הקנאביס הרפואי משמש לטיפול בסוגי כאב שונים (כשהנפוץ הינו כאב כרוני), הקלה בתופעות לוואי אצל חולים אונקולוגיים, חוסר תיאבון, בחילות, כאבי בטן, ירידה במשקל, טיפול במחלות נוירולוגיות, מחלות ראומטיות ועוד.

בעיות רפואיות המזכות בקבלת אישור לקנאביס רפואי

לפני שנפנה לרשימת ההתוויות והבעיות הרפואיות המזכות בקבלת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, חשוב להבין שלא כל בעיה רפואית או מחלה יאפשרו למטופל לקבל אישור לשימוש, וכן גם מטופלים שסובלים מאחת המחלות המופיעות ברשימה לא יהיו זכאים באופן אוטומטי – אלא לאחר בחינת המסמכים שהוגשו לצורך קבלת הרישיון. ככלל, האישור לשימוש בקנאביס יינתן לאחר מיצוי אפשרויות הטיפול הקונבנציונליות ומימוש הפתרונות הקיימים, לפני הפנייה לשימוש בקנאביס הרפואי.

אלו הבעיות הרפואיות המופיעות ברשימה:

  1. חולים אונקולוגיים – לא מעט מהמטופלים שעושים שימוש בקנאביס רפואי הם חולים אונקולוגיים. הקנאביס הרפואי מקל על תופעות הלוואי של הטיפולים הנלווים למחלה (טיפולי כימותרפיה, הקרנות) וכן על התחושות והכאבים של המחלה עצמה
  2. מטופלי כאב – מטופלים הסובלים מכאב כרוני עושים שימוש בקנאביס רפואי, שמביא להקלה בכאב ומאפשר להם לתפקד במהלך השגרה היום-יומית שלהם.
  3. מחלות נוירולוגיות – בקבוצת המחלות הזו נכללות מחלות כמו פרקינסון, אפילפסיה, טרשת נפוצה ועוד. הקנאביס הרפואי מאפשר הקלה בתסמיני המחלה, כמו רעד, פרכוסים וכן הלאה. חשוב להדגיש שהקנאביס אינו מטפל במחלות הללו, אלא בתופעות הלוואי והתסמינים הנלווים למחלה עצמה.
  4. מחלות מערכת העיכול – הקנאביס הרפואי מצליח לשפר את חייהם של חולים הסובלים ממחלות בדרכי העיכול, כמו קרוהן וקוליטיס. מעבר לכך, הוא מקל על הסימפטומים הנלווים למחלות הללו: הכוללים שלשולים, כאבי בטן, חוסר תיאבון, בחילות, חולשה ועוד.
  5. מחלות זיהומיות – בסעיף זה נכללת מחלת הכשל החיסוני הנרכש (AIDS), לאחר מיצוי טיפול תרופתי, לצורך שיפור תיאבון והקלה בתסמיני מערכת העיכול.
  6. טיפול פליאטיבי – עבור חולים סופניים, בעלי תוחלת מוערכת של עד חצי שנה, כדי להקל על סבלם.
  7. תחום הפסיכאטריה – טיפול בהפרעת פוסט טראומה, בהתאם לקריטריונים ומצבו של המטופל.

עבור כל מחלה המופיעה ברשימה ישנם סעיפים ותנאים ספציפיים, כאשר הקנאביס מוגדר כ"טיפול קו אחרון" לאחר מיצוי הטיפול הרגיל.

דילוג לתוכן