מדריך לקבלת אישור לקנאביס רפואי: מה כדאי לדעת?

יעילותו ובטיחותו של צמח הקנאביס לא הוכחו עד היום במחקרים, אך אנו יודעים שנעשה בצמח שימוש כבר אלפי שנים לצורך טיפול בבעיות רפואיות שונות. בעבר, היה הקנאביס הרפואי חוקי, עש שהוצא מחוץ לחוק בארצות הברית ובמדינות מערביות נוספות, ביניהן מדינת ישראל.

אופן קבלת האישור לקנאביס רפואי הוא מעט שונה מהתהליך המוכר לנו כאשר אנו מקבלים תרופות קונבנציונליות מרופא המשפחה שלנו, לצרוך העניין. בתהליך כלולים אישורים, מסמכים שונים שנדרשים המטופלים להציג ורשימת התוויות רפואיות. מה כולל תהליך קבלת האישור לשימוש בקנאביס רפואי, ומה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך? ד"ר אורנה לנדאו דה שליט עונה לכם על השאלות, במדריך מקצה אל קצה.

מהו קנאביס רפואי, ובאילו מקרים הוא עשוי לעזור?

לעיתים יש תחושה שהקנאביס הרפואי הוא טרנד אופנתי שצץ בשנים האחרונות, אך האמת היא שהוא נמצא בשימוש כבר אלפי שנים. עוד במאה ה-18 עשו בו שימוש לטיפול במחלות ומכאובים שונים, בהודו, סין ומצרים העתיקה, עד לשינוי שחל בארצות הברית במאה ה-19 כאשר חוקקו חוקים המגבילים את השימוש בצמח הקנאביס. לאחר הגבלת השימוש, התגלגל ההליך עד להוצאת הקנאביס הרפואי מחוץ לחוק במרבית המדינות המערביות בעולם. כך גם בישראל, שכידוע מגדירה את הקנאביס הרפואי כסם מסוכן ולא כתרופה.

ככלל, צמח הקנאביס מכיל חומרים פעילים ותרכובות שונות המשפיעות על גוף האדם. לכל אחד מהחומרים הפעילים הקיימים בצמח ישנה השפעה אחרת על הגוף, וביחד הם מביאים לתוצאות כמו שיכוך כאבים, תחושת "ריחוף", שיפור התיאבון, הקלה בכאבי בטן, בחילות, שלשולים ותופעות לוואי נוספות.

מבחינת ההתוויות לשימוש המוגדרות על ידי משרד הבריאות בישראל, הקנאביס הרפואי מאושר לשימוש במחלות והתוויות רפואיות מוגדרות:

  1. חולים אונקולוגיים
  2. מטופלים הסובלים מכאב כרוני
  3. מחלות דרכי העיכול: קרוהן, קוליטיס
  4. מחלות נוירולוגיות: כמו פרקינסון, אפילפסיה
  5. חולים סופניים
  6. מטופלים הלוקים בפוסט טראומה

בנוסף לרשימת ההתוויות הללו, באתר של משרד הבריאות ישנה רשימת תנאים המשפיעים על זכאותו של המטופל.

תהליך קבלת האישור: איך זה עובד?

ראשית, חשוב לדעת שיש סוגים שונים של רישיונות המתירים שימוש חוקי בקנאביס רפואי. תוך טיפול וליווי צמוד של הרופא המטפל, מותאמים לכל מטופל ומטופל המינונים, היקפי הצריכה, מינון החומרים הפעילים ואפילו אופן צריכת הקנאביס (האם בעישון, אידוי או שימוש בשמן).

שנית, לפני קבלת הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי, משרד הבריאות בישראל מבקש מהחולים למצות את הטיפול הרפואי המקובל וכן בודק האם אכן מוצו כלל אפשרויות הטיפול, לפני שניתן רישיון לשימוש בקנאביס רפואי.

רשימת הרופאים המוסמכים להנפיק רישיון לקנאביס רפואי

את רשימת הרופאים המוסמכים להנפקת רישיון, תוכלו למצוא באתר משרד הבריאות בקלות, פשטות ומהירות. ברשימת הרופאים והרופאות המורשים להעניק רישיון לשימוש בקנאביס רפואי תוכל למצוא את ד"ר אורנה לנדאו דה שליט, רופאה בעלת ניסיון רב שנים בתחום. לאחר בחירת הרופא או הרופאה שתרצו שיטפלו בכם, עליכם ליצור קשר עם המרפאה ולהתחיל בתהליך.

דילוג לתוכן